tisdag 20 mars 2012

Snedriktad aktivism

De gångna veckorna har det talats väldigt mycket om Mass Effect 3, och närmare bestämt om slutet som inte fallit alla i smaken. Jag kommer inte att spoila något i denna artikeln av en ganska enkel anledning. Jag har ännu inte spelat klart spelet. Jag kommer därför inte att lägga någon värdering i om slutet är bra eller dåligt utan snarare kommentera på sättet folk hanterat sin kritik. Folk har helt enkelt tyckt att slutet i spelet inte levde upp till deras förväntningar, vilket har lett till att en del människor startat en insamling av underskrifter för att få slutet ändrat. På allvar. En del andra stjärnor gick istället till attack mot individer hos Bioware och EA via Twitter och Facebook för att trakassera dem på allehanda vis, vilket förstås är en befogad reaktion. De gillade ju inte slutet på spelet.

På en viss nivå kan jag förstå en stark reaktion om man är missnöjd med Mass Effect 3 eftersom det är en serie man varit investerad i sedan 2007 för de som var med från början. Du har tagit många beslut som inverkar på just din berättelse, och om slutet känns som ett antiklimax blir man ju förstås besviken. Men kan verkligen ett potentiellt dåligt slut förstöra hela resan du tagit? Jag har svårt att se det hända. Jag säger definitivt inte att alla ska tycka lika bara för att man inte ska skapa vågor. Kritik är bra och det enda sättet något kan bli bättre, men det måste framföras på ett vuxet vis. Samtidigt så ska man ju inte förutsätta att skaparen av en historia bara ska ändra sin vision för att en högljudd minoritet får för sig att de har rätt att kräva det. Detta är mig veterligen den första gången det hänt att någon skapat en namninsamling för att ändra ett kreativt verk. Det är inte konsumentens historia, det är skaparen som har fria tyglar att göra precis vad han eller hon vill. Den makt du har som konsument ligger i din plånbok. Justin Bieber gör inte musik som jag föredrar att lyssna på, så därför köper jag inte den. Jag kan dock inte göra något åt de miljoner som faktiskt uppskattar det han gör vilket leder till att jag får acceptera att han gör mer musik. Jag förväntar mig inte att hela världen rättar sig efter min åsikt, men det gör dessa människor som vill få slutet på Mass Effect 3 ändrat. Problemet är att dessa människor låter mer än de som är nöjda och därför blir folk som inte är insatta i händelserna tveksamma om de verkligen vill köpa spelet. Alla dessa människor är ju så missnöjda med det.

Samtidigt som denna debatten pågått har det ju även klagats på att det släpptes DLC samma dag som spelet släpptes. Detta brott mot mänskligheten är ju förstås oförlåtligt då många anser att det borde finnas med på skivan och ingå i priset. Vad de inte riktigt förstår är hur certifieringsprocesser fungerar. För att få släppa ett spel på Xbox eller PS3 så måste spelet genomgå en certifiering för respektive plattform. Denna process kan ta några veckor eller kanske till och med en månad, och under denna period så måste innehållet på skivan vara låst. Under denna period är det ganska osannolikt att utvecklare sitter och rullar tummarna och därför är det vanligt att de börjar jobba på nytt innehåll. Om detta innehåll skulle bli färdigt under certifieringsprocessen så får de inte lägga till det på skivan utan att behöva påbörja den från början igen. Om man trots allt skulle bortse från denna process och Bioware har DLC'n färdig vid release och väljer att inte inkludera den i spelet. Vad är det som säger att du är berättigad till detta innehåll? Det finns inget som kan rättfärdiga ett sånt argument, inte ens om filerna skulle finnas på skivan. Då kan man kanske argumentera etiken i att göra så men faktum kvarstår att du köpt rättigheten att spela ett spel, och inte rättigheten att spela spelet plus expansioner eller uppföljare. Om denna ekonomiska modell inte passar dig, då finns det ännu en gång en väldigt enkel lösning. Rösta med plånboken. Om ingen köper DLC'n som släpptes samma dag som Mass Effect 3 så kan jag garantera dig att EA illa kvickt börjar leta efter ett nytt sätt att leverera sina produkter.

Båda dessa argument bottnar i att vissa människor känner sig berättigade till saker de inte får. Det är en väldigt infantil och egocentrisk tanke som jag verkligen hoppas att vi inte kommer att få se i någon större utsträckning i gamingbranschen. Det spelar rakt in i stereotypen att spel bara är för barn då dessa människor beter sig extremt barnsligt. Colin Moriarty på IGN sa det nog bäst när han med bitande ironi skrev följande på Twitter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar